fredag 28 mars 2014

Kuba. Mat marknad och kultur

En kväll när vi skulle äta, dansade en hel balett genom restaurangen. Bosse kunde faktiskt slita blicken från maten en stund.


Jag åt fisk varje dag, utom den dagen jag fyllde år. Då åt jag kalkon. Annars blev det, efter champagnen och hummern, vanligtvis Red Snapper. Ummm jättegott!


Det blev naturligtvis även en runda runt det stora salladsbordet.


Förutom glassen till efterrätt, tog jag gärna en liten kaka, det var inte lätt att välja, och en dubbel espresso till efterrätt.

,

En av de sista dagarna ute i Varadero, tog Birgitta, Bosse, Janne och jag en rundtursbuss in till staden Varadero. Bussen var i det närmaste fullsatt, på översta våningen fanns inte plats, men Birgitta och jag hittade varsin ledig plats där nere i bussen längst bak.  Där satt också ett gäng från Canada. Vi hade mycket trevligt att prata om och det blev många skratt. Janne och Bosse stod i mitten av bussen. På vägen in till Varadero åkte vi förbi Don Quiote, riddaren av den sorgliga skepnaden. Hästar och ryttare är gjutna i järn.


I Varadero fanns det gott om marknader. Birgitta och jag for fram genom marknadsgångarna i jakten på huvudbonader. Jag köpte en halmhatt i herrmodell, enligt Birgitta väldigt klädsam. Birgitta hittade två mössor med stjärna på. Inget som Bosse någonsin skulle sätta på sig. Birgitta och jag poserade däremot gärna i dem. Det var riktigt varmt, så killarna valde att sitta i skuggan (35 grader varmt) och dricka en kall Cristal. Cristal var en riktigt god bier, speciellt när man fick den kall.


Janne tog ett foto på en marknad i Havanna där Agneta och Lena står och tittar på en solfjäder. Jag tror att det var den de köpte till mig i födelsedagspresent.


Vilket kanonfint väder det har varit i dag. Sol och 17 grader varmt. Vi städade hela förmiddagen, men i eftermiddags tog jag en lång cykeltur. Åh så skönt! I kväll har vi grillat för första gången den här säsongen. Jättegott. I morgon ska vi ha gäster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter