torsdag 27 mars 2014

Kuba. Födelsedagspresenter

Jag har jobbat som ledsagare i dag. Jag och min brukare (kan ingen komma på ett bättre ord än det, jag gillar det inte alls och använder det inte). Vi var på Helsingborgs Stadsteater på soppteater.
Dagens föreställning hette "Opera fyr Alle!" med den hyllade mezzosopranen och operasångerskan Karolina Blixt. En sprakande, fantasifull, musikalisk soaré-resa späckad med dramatik, värme och humor, samt inte minst en fantastisk musik.
Innan föreställningen började, avnjöt vi en underbart len och god tomat- och currysoppa med cream fraiche, smör och bröd, kaffe och kaka.
Jag har sett Georges Bizets opera Carmen i flera olika uppsättningar. För länge, länge sedan på Malmö Opera med både Kerstin Dellert och Elisabeth Söderström.


Karolina Blixts tolkning av denna blodfulla kvinna, här sjunger hon "Habaneran", var minst sagt originell.


Även "Ein Fogelfänger" ut Trollflöjten av Wolfgang Amadeus Mozart gjordes med en stor portion humor. På cowboyhatten sitter en fiskmås.

De två här ovan nämnda stycken (men även de andra 8 styckena), fick oss att skratta många gånger och applåderna var många. Vi fick även ett bejublat extranummer. Åh! det var en härlig och rolig föreställning där vi njöt i fulla drag av sången och musiken.

I kväll har jag själv stått på scenen. Vi i "Senilteatern" har framfört "Cabaret Livslinjen" för Astma- och Allergiföreningen i Helsingborg. Även vi fick publiken att skratta och vi fick också uppskatande applåder.


Agneta, Jochum och Lena uppvaktade mig på min 70-årsdag med de här presenterna. Den bedårande söta flygfisken, jo det måste vara en flygfisk, för jag ska trä ett snöre i öglan som jag håller den i och hänga upp den i uterummet. 


Den andra presenten är den här solfjädern. Ingen kan undgå att se att den kommer från Kuba. På baksidan har de skrivit en gratulationshälsning, datum och sina namn. Det gjorde mig verkligen glad.

Neej, nu drar klockan mot midnatt igen. I morgon ska jag skriva om makens och min utflykt tillsammans med Birgitta och Bosse till staden Varadero. De ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter