måndag 24 mars 2014

Kuba. Min födelsedag söndagen den 2 mars

Söndagen den 2 mars fyllde jag 70 år! Kära nån, tänk att jag blivit så gammal, redan. Det har ännu inte sjunkit in. Med ålderns rätt har jag lov att ibland vara lite virrig. Kanske till och med uppträda lite okonventionellt och ta för mig. Jag övar på det, enligt min son, inte utan en viss framgång. Hmm?!
En del ojar sig över att de blir gamla, men jag menar - vad är alternativet? Jag vill gärna bli ännu äldre. Det är ju roligt att leva och se vad som händer.

När jag fyllde 50 åkte jag tillsammans med maken, min son Robert och min svärdotter Anna, till Weissenhaeuser strand i Tyskland. De hade då Europas högsta vattenrutchbana. De andra tvekade (på grund av höjden) om de skulle åka, men när jag hade gjort det, till och med två gånger, åkte de också. Vi hade några härliga dagar där med mycket bad.

Min 60-årsdag firade jag i Vietnam tillsammans med våra goda vänner Ann-Marie och Carl-Olof. Det var helt fantastiskt.

70-årsdagen firade jag alltså på Kuba tillsammans med Janne och de nyfunna vännerna Birgitta och Bosse som vi lärde känna första kvällen där ute i Varadero. Det blev en fin dag.


Vi började med champagne (utan juice) före frukost. Sedan förflöt dagen med havsbad, slöande på stranden, promenader (Birgitta och jag), mer bad, slöande i solen, och så vidare.......  Med andra ord en skön dag.


Middagen på kvällen inledde vi som vanligt med champagne och hummer.
 
 
Till huvudrätt tog jag stekt kalkon. Kocken skar upp vilka delar man ville ha och hur mycket.
 
 
Den var underbart mör och god, väl kryddad och med knaprigt skinn. Till detta brysselkål och potatismos. Janne tog oxfilé. När man skulle välja vilken kött- eller fågelrätt man ville ha tillagad, pekade man bara på ett av alternativen som fanns upplagd. Sedan talade man om hur man ville ha den tillagad. Praktiskt. Vad Birgitta och Bosse valde har jag glömt. Självklart blev det lite av varje från efterrättsborden. Vi avslutade med varsin dubbel espresso.
 
 





Kvällen fortsatte i baren. Här syns från vänster Birgitta, Bosse, Janne, jag, Fred och Diana. De två sistnämnda är från York i England. I april skulle de fira sin ettåriga bröllopsdag. Så småningom avvek turturduvorna från England och vi andra fick en syl i vädret. Strax innan klockan tolv, beställde jag in fyra glas och en flaska champagne till vårt bord. 
 
 
Kyparen fick reda på att jag fyllde 70 år och talade sedan om detta i en mikrofon för alla de övriga i baren. Därefter följde en ström av gratulanter som kom fram och gratulerade mig. De flesta var från Canada. Det blev en jättetrevlig avslutning på min födelsedag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter