fredag 14 mars 2014

Havanna, bilar, tango och bebisar



Vi hade tänkt ta ett dopp i hotellet härliga pool som låg på andra vångingen. Vi satt och tittade ut på den när vi åt frukost. Den nyinvigdes dagen innan vi checkade in. Men, men, vi hann inte. Det fanns så mycket annat som vi ville göra när vi för första och förmodligen sista gången var i Havanna. Till vänster (utom synhåll) finns duschar, där stod även en beväpnad vakt. (!?)

Janne var som sagt var helt begesistrad över alla veteranbilar som rullade i en ständig ström vart man än såg. Många av dem var taxibilar. Ville man åka sträckte man bara ut armen och vinkade. En bil stannade, och skulle den åt samma håll som de andra passagerarna i bilen var det bara att hoppa in, annars fick man vänta på en annan bil. Och man behövde inte vänta många minuter.


Citroenen ovan är från början av 50-talet. Den har byggts om från framhjuls- till bakhjulsdrift. Många bilar var ombyggda och hade utrustats med kinesiska dieselmotorer. Alla bilar hade inte färdriktningsvisare och givetvis inga bilbälten. Det rök väldigt om de flesta och karosserna skakade på alla håll och kanter, både i sidled och upp och ner. Rattutslagen var stora innan det hände något.





Ovan syns en ny kinesisk Geily. Geily äger numera även Volvo PV. Ja men kolla, visst är grillen inte helt olik Volvos.




Varje kväll spelade en orkester på vårt hotell i Havanna. Jochum visade sig vara en baddare på tango och jag som  älskar att dansa och har dansat Argenstinsk tango på Tangorama i Helsingborg njöt verkligen av vår dans, även om mina skor inte var så lämpliga. Det var bara vi som vågade dansa. De som tittade på (bakom mej) och orkestern applåderade uppskattande. Visst var vi bra!


  

Här nedan sitter jag, Eeva-Liisa och Agneta. Nu ser jag att vi faktiskt har den Kubanska flaggans färger, blått. vitt. och rött. Välfunnet!



Inte så långt från vårt hotell satt den här mannen och lagade glasögon. Han höll även på med annat pilleri. Undrar om han var optiker?


När vi var ute och strosade i Havanna mötte vi den här snart fyra veckor gamle kubanaren. En underbart söt kille som satt på sin mammas arm. Jag så för övrigt endast en barnvagn på 14 dagar. Alla bar på sina barn.



Även den är damen bar en liten bebis på amen. Valpen var lika gammal som killen här ovan.

Avvek man från turisttråken hittade man lite annorlunda affärer. Bland annat den här köttaffären.


Det som förvånade mig var att jag nästan inte såg en enda fluga, och under de fem dagarna vi var i Havanna såg jag endast två kattor och tre hundar.

Jag fortsätter i morgon. Natti, natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter