lördag 22 mars 2014

Kuba. Sol, bad och bröllop i Höganäs

På vårt hotell "Royal Hicacos Resort & Spa" i Varadero hade vi all inclusive. Det vill säga, att all mat och dryck i alla restaurangerna och barerna på vår anläggning ingick, det gjorde även den som låg nere på stranden. En bar hade öppet dygnet runt. Maken hade tänkt kolla det en natt om han inte kunde sova. Det hände aldrig.


Det fanns även ett jättefint, fullt utrustat gym på området som vi kunde använda. Det är det ljusblå envåningshuset till vänster bakom mig . Genom ett fönster där kunde vi se en tjej som sprang på löpbandet. Jag föredrog långa strandpromenader i vattenbrynet. Där var ingen trängsel, på vissa ställen där det inte låg något hotell var det folktomt.


Här är jag på väg ner till stranden. Stigen med vit sand som börjar där jag står, går till en ca 25 meter lång träbro på stolpar, ner till stranden. Där nere till vänster ligger strandrestaurangen. Vakter i svarta kostymbyxor, vita kortärmsskjortor och svarta skor vaktade så att inga obehörig kom in. Här fanns också badvakt, sjukvårspersonal och killar som tog fram solstolar och satte dem där vi ville ha dem. Servitörer från restaurangen kom förbi emellanåt och frågade om vi ville ha något att dricka. Sedan kom de och levererade drinkarna.

Duschar att skölja av havsvattnet och sanden med fanns strax framför dit jag tittar. 

Janne fick som sagt var hålla sig i skuggan.


Här sitter han i strandrestaurangen strax nedanför hotellanläggningen och softar med en drink. Uppmärksamma servitörer såg till att han hade det han ville ha. Vi som inte var brända kunde naturligtvis vistas i solen. Birgitta och jag plockade snäckor. De var jättefina.


Men Janne kunde åtminstone svalka sig i det 27-gradiga vattnet, så vi badade tillsammans några gånger, sedan gick han upp och lade sig på en solstol i skuggan igen. Där vi låg kunde vi  titta på dem som spelade volleyboll en liten bit ifrån oss. Det var ibland mixade lag och emellanåt riktigt spännande


Vi brukade inte äta förrän på kvällen, utan höll oss till drycker. Här intar vi dock en lättlunch. Birgitta och jag tog varsin grönsallad. Till den drack vi mörk rom med juice. Tja, varför inte? Det var väldigt gott och apelsinjuice är ju nyttigt. Grabbarna väntade på sina hamburgare. Det tog en stund så det fick först bli en väntebier.


Jaha, det var Kubaminnena idag. Det kommer fler i morgon.

I dag har jag varit på något som inte händer så ofta. Jag har varit på bröllop!
Sussi som jobbar i receptionen på Friskis & Svettis i Höganäs, (och som jag har jobbat med) gifte sig med sin älskade Nicklas. Prästen Birgitta Cervin som vigde dem har också jobbat i receptionen på "Friskis".
Jag lovade att vara med i kapellet (till Höganäs kyrka) klockan fyra i eftermiddags och givetvis ta lite foto. Sussi var jättefin, ja det var Nicklas också. De såg så lyckliga ut. Hennes brudbukett med nejlikor i orange var vacker som ett smycke.



Både brudens mamma och brudparet bjöd med mig på bröllopsmiddagen. Jag hade ju inte klätt upp mig och var inte förberedd, så jag tackade nej till den vänliga inbjudan. I den här munderingen, jeans och boots går jag inte på bröllopsmiddag. Men visst hade det varit roligt att få vara med. Maken tog kortet på mig här hemma precis innan jag körde iväg till kyrkan.


Nu har Sussi bytt efternamn från Nilsson till Persson. Det tar nog ett bra tag innan hon vänjer sig vid det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter