torsdag 5 december 2013

Stormen heter Sven i Sverige och Bodil i Danmark

I Danmark heter stormen Bodil, i Sverige heter den Sven. Jag känner ingen som heter Bodil, men väl två som heter Sven. Den ene är en mycket trevlig granne och dessutom min ovärderliga datorhjälp. Den andre är vi tyvärr släkt med (på makens sida). Han (Svenne) är en riktigt stor drummel, och då tog jag ändå till i underkant. Maken brukar säga att "han är dum på heltid". Ja, det finns nog inte någon som kan säga emot honom. Som väl är så behöver vi inte träffas.

Maken sitter och tittar på NDR Aktuell på sin dator. Vid halvfyratiden hade  vattenståndet i Nordsjön stigit med 7,2 meter i Noddeich. Det ligger mellan Bremen och Hamburg. Man har barikarderat sig och lagt ut sandsäckar utanför sina hus, hur nu det ska hjälpa när vattnet slår in över gatorna och dränker både bilar och annat som finns på gatorna. Just nu är blåsten uppe i 140 km/tim i vindtopparna. I Kiel åskar det också. Vädret är förryckt.
Enligt NDR Aktuell ska det i Tyskland bli ner till elva (11) minusgrader och även snö fram på söndagen. Brrr! Skönt att vi slipper vara där.

Här sitter vi med levande ljus, bara för att det är så mysigt, och har det hur bra som helst. Vi har precis ätit kålpudding med kokt potatis och kokta morötter med smör och persilja, gräddsås och lingonsylt, så klart. Ummm, det var jättegott.
Kålpuddingen gjorde jag igår i en stor braspanna. Idag fyllde jag tre folieformar med resten av kålpuddingen och stoppade in i frysen. Skönt att kunna plocka fram färdig hemlagad mat från frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter