fredag 6 december 2013

Fortsättning på stormen Sven

Åh en sån stormig natt! Det blev inte mycket till sömn. I går kväll blåste det som mest upp till 33,4 sekundmeter. Stormen "Sven" fortsätter att ställa till besvär. Jag vågade inte gå ut och hämta tidningen i morse, tänkte att jag far väl iväg som en vante längs med gatan. Jag skickade ut maken, han har lite mer tyngd.
Så här såg det ut i Lerbergets hamn i förmiddags vid halvelvatiden.
Norgebåten som normalt passerar här vid sjutiden på morgonen, var fyra timmar senare idag.



Den lilla vita båten (jollen) till höger om flaggstången vid kättingarna, ligger normalt minst 1,5 meter över normal vattennivå. Här under vattnet finns en gräsmatta.  



På den här vägen utmed havet i Gamla Lerberget där vi normalt promenerar, cyklar och kör med bil, är det inte lämpligt, för att inte säga omöjligt, att ta sig fram. Här hade sjön stigit ca två meter och det gick en krabb sjö på gatan.


Så här såg det ut på Strandvägen på väg in till Helsingborg. Även där gick det vågor. Vägen var givetvis avstängd. På fotot överst ser man hur högt vågorna slår över vågbrytaren. I trädgårdarna och garagen till vänster stod vattnet minst en halvmeter högt. 
Tja, vad ska man säga om huset på den nedre bilden? Måtte de som bor där ha en bra hemförsäkring.

I kväll gick maken runt med en slang och spolade våra fönster på utsidan. Det såg ut som om de var blästrade och hade fiskfjäll på sig. Saltvattnet blir som klister. 
Tänker nog inte sitta uppe så länge i kväll. Jag hoppas att jag kan sova lugnt i natt.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter