lördag 21 december 2013

Dunjacka på REA

Nu börjar vädret bli enformigt. Även idag har det varit sex plussgrader,småregn och blåst. Usch!
Jag har varit på REA. På Intersport på Väla sprang jag på Lena och Lars. Lars hade köpt på sig en årsförbrukning av arbetsstrumpor.

Själv var jag på jakt efter en ny dunjacka. Lena och jag fick syn på en som vi båda gillade. Den var kritvit och kostade 5.300 kronor. Enligt biträdet är den endast vattenavvisande, alltså inte vattentät..
Den passar nog bäst att bära när man spankulera runt S.t Moritz, Kitsbyhl eller Chamonix.
Där har jag också gått runt ett flertal gånger och kommer väl snart att göra det igen, men då på sommaren.

Nej, jackan jag behöver ska vara robust och stå emot regn. Där hängde faktiskt en som uppfyllde mina krav.
Den är vintervit, regnsäker och inte så dyr som den andra kritvita. Jag anförtrodde min handväska åt Lars, man är ju rädd om pensionen och Lena höll min jacka under tiden som jag provade dunjackan.
De var båda rörande överens om att den var snygg och  klädde mig. Den kändes skön så jag köpte den.


På hemvägen klev jag ur bilen och tog ett foto på Henke Larsson som står vid Fria bad nära Pålsjö Krog. Någon hade satt en tomteluva på honom.

Maken har varit ute och fiskat idag på den långa turen, det vill säga sju timmar. Det regnade och var hög sjö, det blåste 13 sekundmeter. Vågorna slog över båten. En kille kom i jeans, kort jacka och lågskor. Han blev givetvis sjöblöt och dessutom duktigt sjösjuk redan innan de hade lämnat hamnen. Stackare.
Maken fick upp en torsk som enligt utsago såg ut att väga 6-7 kilo, mins. Magnus stod beredd med huggkroken, men vid relingen  släppte den från kroken. Attans också! Nu fick han endast två små torskar med sig hem och de ligger nu fileade i frysen.


Det här är är inget hjärta, även om det ser så ut. Det är byxorna, det vill säga torskrommen, från den ena fisken. Nu har maken både stekt och ätit upp den.
I kväll ska vi lägga två stora rejäla bitar entrecote på grillen. I ugnen har jag klyftpotatis. På spisen står hare kuverts. Jag har redan fått ett glas rödvin. Nu ska jag fortsätta med såsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter