tisdag 24 december 2013

Julafton

Det här är, eller borde åtminstone vara, alla barns högtidsdag - Julafton.
När vi som vanligt tittade på Kalle Anka och hans vänner, drack vi glögg och mumsade på pepparkakor med stilton. Mycket gott. Min absoluta favorit, förutom tomteverkstaden, är tjuren Ferdinand. I år presenterades även två nya inslag, det ena kallat Frost. Det vill vi gärna se mer av.


Efter Kalle och hans vänner tomtade jag för grannens två små killar Arvid och Valter två och ett år gamla. Trygga, glada och nyfikna killar som inte alls var rädda för tomten. Jag hade ingen tomtemask utan bara ett lösskägg med vidhängande mustasch.  De vågade till och med sitta i tomtens (d.v.s mitt) knä och ge tomten en kram.
Både mor- och farföräldrarna var där, så gissa om de fick många julklappar.

Eftersom maken och jag firade julafton själva i år, kom vi överens om att inte frossa i julmat. Jo pyttsan!
Det blev olika sorters sill, rökt ål och lax, Jansson och ägghalvor. Brunkål, skinka, kokt rimmad tunga, Annas (svärdotterns) köttbullar, Per i Vikens prinskorvar, vörtbröd och lagrad cheddar. Snapsar? Ja.

I kväll ska vi titta på Karl-Bertil Jonssons julafton, såklart. Förmodligen blir det också Svensson, Svensson.
Därefter slår jag över till SVT2 och tittar, men framför allt lyssnar på Julkonsert i decembertid med Malena Ernman. Just nu snarkar maken i den ena soffan. Ska snart väcka honom.

Till alla mina kära bloggläsare, jag önskar Er en riktigt God Jul.
Kram på Er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter