torsdag 20 december 2012

Stekt inlagd sill och jobb både här och där

Förkylningen håller i sig i form av torrhosta och rösten är fortfarande hes och emellanåt väldigt beslöjad. Tar fortfarande inga längre promenader och har inte besökt gymmet på jag vet inte när. Det känns inte bra. Jag var i alla fall på F&S i går, men då jobbade jag bara i receptionen några timmar. I dag började jag mitt vikariat i Den Gode Herdens kyrka. Jag ska jobba där på pastorsexpeditionen till och med den 11 januari 2013. Det blir inte så mycket som det låter, det är många röda dagar.
Min väninna Lena och jag brukar byta sill till julen. Hon gör Brantevikssill och jag steker och lägger in sill. Nu har jag gjort mitt. Det tog två timmar att steka den och en timma att sanera köket. Jag hade fläkten på för fullt men trots det så tar silloset flera timmar att bli av med. Jag åt en sill när den var nystekt och varm och en när den legat i lagen ett tag. Den var perfekt. Plastburkarna har hämtat i en jourbutik, det varit smågodis i. En annan dam hämtar burkar för att ha färg i. När man använt dem är det bara att slänga när de är tömda, praktiskt. Nu ska jag titta på "Kvinnan i skogen". En dokumentär om Edit från Sjöskogen i Dalsland. Hon föddes dövstum. Fast jag undrar det. Hon gav ju ljud ifrån sig så stum kan hon inte ha varit. Däremot kunde hon inte prata. I hela sitt liv bodde hon ensam i en stuga i skogen med sina djur och låg aldrig samhället till last. Det gick många rykten i byn om Edits förflutna, sådant som man bara talar om bakom stängda dörrar. Hon dog 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter