fredag 28 december 2012

Begravningar och dop

Som sagt var, folk dör mer ofta vid storhelger. Det är allmänt känt, åtminstone bland de som jobbar på pastorsexpeditioner och begravningsbyråer. Det finns pastorsexpeditioner där man inte får ta semester vid storhelger. Det fick jag reda på i dag. Som vikarierande kyrkoskrivare tog jag emot fyra begravningar i dag på bara några timmar. Jag fick även ta emot och visa runt en ung mamma och pappa som kom med sin lille son. Han ska döpas på söndag. Även mamman är döpt i Den Gode Herdens kyrka, där hennes lille son nu ska döpas. I eftermiddags körde jag till Mölle Fiskrökeri. Hade tänkt köpa ett kilo färska räkor till i kväll. De kostade 250 kr/kg så det fick vara. Torskryggen kostade 290 kr/kg. Körde hem och plockade ut tre rejäla bitar torskrygg från frysen. Har vi egentligen råd att äta så dyr fisk? Klart vi har, den ska ju inte ligga i frysen. Jag panerade och stekte den. Såsen, himmelskt god, gjorde jag av 1,5 dl vispgrädde (som jag vispade), 3 dl turkisk youghurt , lite chilisås, lite senap, en tsk majonnäs, en burk röd rom, en burk räkor, en massa klippt dill samt salt och nymald vitpeppar. Hur mycket man vill ha av varje ingrediens varierar, man får smaka sig fram. till detta kokt potatis och ärtor. Mmm, det var jättegott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter