söndag 9 december 2012

Snöstorm och varm bier?

Idag gick det inte att vistas utomhus. En kraftig ostanvind och ett ymnigt snöande samt blankis på trottoarer och vägar gjorde att bilen kändes säker när vi skulle ta oss fram, maken och jag. Vi har bra sulor på bilen och rättar hastigheten efter väglaget. Dessutom är jag genomförkyld. Näsan och ögonen rinner och det är lite jobbigt att andas. Vi tog alltså en tur med bilen. Nedanstående foto tog jag söder om hamnen i Gamla Lerberget vid ett-tiden.
Ingen av de här stenarna syns vid normalt vattenstånd. En säl som brukar ligga på en stor flat sten hade haft svårt att ta sig upp på den. Han hade behövt en stege. Vi körde vidare till Mölle.
Vid tvåtiden tog jag fotot över Mölle från bilen. I stationshuset tittade vi på jättefina konsthantverk. Vi var inte så många därinne. Även ute på vägarna var det så gott som folktomt. Ja inte var det väder att promenera i. Snön yrde om öronen och det var isande kallt. Nej, vi körde hem och värmde oss varsin mugg glögg. Min förkylning kräver varma drycker. Det har blivit en hel del te med färsk ingefära och honung. På tal om varma drycker. En varm öl, kan de va nåt? Bryggeriet Störtebeker i nordtyska Stralsund lanserar Glyh-Bier i en begränsad upplaga på stadens julmarknad. Den innehåller fem alkoholprocent och är smaksatt med bland annat kanel, kryddnejlika och fläder. Jag begriper inte varför man överhuvudtaget dricker den, för den lär smaka som sur yllekofta. Undrar föresten vem det är som har smakat på en sur yllekofta, och i så fall varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter