torsdag 27 december 2012

Julen är slut och därefter kom rean och jobb.

De va den julen. Vi, det vill säga jag och maken, min son Robert och min svärdotter Anna samt Aina, Annas mamma, firade jul ihop. Aina bor längst ut på Fårö, så hon fick ta både bil, båt och tåg för att ta sig hit, men det gick väldigt smidigt. Julafton och juldagen var vi hos oss i gamla Lerberget. Vi åt och drack gott och hade det lugnt och mysigt, men vi fick för lite motion. Vädret kunde ha varit bättre. Robert agerade jultomte inne hos grannarna Camilla och Martin.
Här hämtar han en av julklappssäckarna i deras garage. Arvid som blir två år till våren var inte rädd för "totte" och hans lillebror Valter är bebis så han bryr sig inte ännu. Juldagen äter vi alltid fisk. I år lagade vi till drygt tre kilo lutfisk och en stor koketorsk (fångad av maken). Båda sorterna var jättefina. Till detta hade jag gjort några liter skånsk senapssås. Detta kräver en mjölig potatis så att man får upp den (onödigt) goda såsen, samt förstås gröna ärtor. Av lutfisken blev det inte en smula kvar och av torsken endast så pass mycket att det räckte till en portion för maken att ta med sig till jobbet. I dag har jag jobbat på pastorsexpeditionen i Den Gode Herdens kyrka. Det ska jag göra i morgon också. Jag förmodar att Antje Jackelén är min högsta chef. Hon är biskop i Lunds stift (Skåne och Blekinge). I tidningen "Chef" har hon sagt att "man måste tänka på balansen mellan att vara privatperson och professionell. För mig är det dock en ickefråga. Jag jobbar inte som biskop, jag är biskop." Det är tänkvärt. I går körde jag in till Väla för att gå på rea. Ja jag vet, man måste ha vassa armbågar och tålamod. Det var fullt med folk överallt. Efter ett par timmars farande in och ut i affärer, lyckades jag i en av gångarna, hitta en ledig pall som jag sjönk ner på. Det är riktigt intressant att studera folks beteende när de försöker ta sig fram i trängseln. En ung mamma sköt en barnvagn framför sig, bakom gick pappan med en liten bebis i bärsele på magen. Den lille såg ut att vara nyfödd. Kan de ha varit nödvändigt att ta ut en så liten? Jag menar med tanke på alla baskelusker som for omkring där. Men, men, han skulle väl härdas. Jag lyckades föresten göra ett fynd (tror jag). På Desigual köpte jag en topp för halva priset, den hade kostat 599 och såldes nu för 299 kronor. Nä, nu måste jag lägga mig för i morgon ska jag upp halv sex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter