fredag 21 december 2012

Lila, en färg som står för botgöring

Även i dag har jag jobbat på pastorsexpeditionen i Den Gode Herdens kyrka. I dag var jag klädd i lila från topp till tå. Jag gillar lila, det är dessutom en av de liturgiska färgerna. De har olika betydelse och jag frågade vaktmästaren vad lila står för. Jo, lila är eftertankens, lidandets och botgöringens färg. Den används under fastan och advent. Så passande, speciellt nu till det stundande nyåret när jag åter ska lova att bli en bättre människa. Det är likadant varje år. Jag lovar mig själv att äta och dricka ännu nyttigare, med risk för att det kan bli tråkigt. Dessutom brukar man säga att när åren ila använd lila. Det är klädsamt när hår, hy och ögon bleknar och tappar färg Här står jag klädd i lila med mitt konfirmationskors om halsen. Jag konfirmerades 1958 och fick då konfirmationskorset av min faster och farbror. Jag brukar säga att det är bara biskopen och jag som har så här stora kors, inget som har använder dagligdags. Min farbror jobbade hos guldsmeden Wiven Nilsson i Lund och gjorde många vackra arbeten, bland annat kyrksilver och smycken som nu säljs dyrt på kvalitetsauktioner. Dessutom var han kunglig hovleverantör. Jag har precis tagit emot nya blommor till kyrkan, det är olika färg på dem varje vecka. Beroende på var i kyrkokalenderna man är. Sedan jag började mitt vikariat på pastorsexpeditionen har jag lärt mig mycket om kyrkan som jag inte hade en aning om. Som sagt de liturgiska färgerna och namnen på olika saker man använder i kyrkan, mycket intressant. I kväll har vi ätit gravad lax och dillstuvad potatis. Till detta drack vi en flaska Riesling Wolfberger 2011. Det var hur gott som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter