torsdag 13 december 2012

Lucia

Jag missade att titta på Lucia på TV´n i morse. Så himla förargligt. Jag var ju ändå uppe och hämtade tidningen strax efter klockan fem, men sedan slumrade jag till igen. Det kan man ju unna sig när man är pensionär. Fast det var tråkigt att jag missade luciamorgonen. Det är så mysigt att sitta i soffan med en mugg te och tända några levande ljus. Jag brukar bli lite rörd och gråta en skvätt. Jag tittade på reprisen klockan sex i kväll, men det är inte alls samma stämning. Lucian hade en riktig luciakrona. En med sex ljus i ring och en ovanför kronan och så var den klädd med buxbom. En sådan luciakrona hade jag när jag gick Lucia på Sorgenfriskolan i Malmö där jag var högstadieelev, för evigheter sedan. Min CD-spelare har länge varit trasig. Inte så konstigt, jag har tappat den i golvet några gånger men själv lyckats få igop den igen. Nu funkar den bara ibland. I dag körde jag in till Kjell&Kompany på Väla och köpte en ny. Eftersom jag hade köpt min gamla CD-spelare där fick jag 20% rabatt. Det var ett just erbjudande. Efter köpet gick jag en liten rekognoseringsrunda för att se om det fanns något intressant inför de stundande reorna.
Plötsligt hördes Luciasången och Helsingborgs Lucia med tärnor kom skridande. De stannade utanför Intersport och sjöng några sånger, bland annat "Det strålar en stjärna". Den sjöng jag i aulan och i lärarrummet när jag var Lucia i skolan. Då var jag sopran, nu är jag alt. Lucia och alla sångerna som brukar sjungas då är en vacker tradition. Hoppas att jag inte missar Luciamorgonen nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter