lördag 31 mars 2012

Gör om mig



Ah, vilka upplevelser jag varit med om! M-magasin efterlyste läsare som ville/behövde ha hjälp med att förnya sitt utseende. Jag anmälde mig som sagt var till "Gör om mig". Det var håret jag ville ha hjälp med. Döm om min förvåning när jag efter många veckor fick en förfrågan från en journalist på tidningen M-magasin om jag ville få mitt hår fixat. Om jag ville! Vad jag förstår så hade flera hundra sökt - och så blev just jag utvald!

De skickade mig biljetter till både flyg, expresståg och inbokning till ett hotell mitt i centrum, två minuter från centralen. Jag fick tydlig information, allt var mycket väl ordnat.

I torsdags förmiddag körde jag till Ängelholms flygplats och äntrade ett SAS-plan till Stockholm.
När jag hade checkat in på hotellet gick jag en runda på Kungsgatan. På håll såg jag en stor flagga som hängde ut från en husfasad. Den var vit med blått tryck. Med stora bokstäver stod det SKAGEN. Där kan jag nog äta fisk tänkte jag. Men hej vad jag bedrog mig. När jag kom närmare såg jag att det stod fonder under med liten text. SKAGEN-fonder har så vitt jag vet inget med mat att göra. Istället gick jag till ett grill- och steakhouse på Kungsgatan och tog en planka med oxfilé. Fantastiskt mört kött. Till detta drack jag kolsyrat vatten.

Halv sex väntade en journalist på mig och Gunilla, en kvinna från norra Sverige, som också skulle få sitt hår fixat, på oss i hotellreceptionen.

Vi tog en taxi till frisörsalongen sachajuan som ägs av två killar. Den ene killen heter Sacha och den andre Juan. Frisören som tog hand om mig heter Sheila, hon tituleras top stylist. Det är den vackra flickan i svart på fotot.
Jag fick veta att hon tar 780 kr för en klippning. Vill man bli klippt av Sacha eller Juan kostar det 1000 kr. Hur mycket grundfärgningen samt två olika sorters färger på slingorna kostade vet jag inte. Men det har säkert gått loss på några tusen.

När håret var klart tog sminkören Felicia hand om oss. Därefter skulle vi fotograferas. Journalisten fanns hela tiden vid vår sida, pratade med Gunilla och mig och såg hela tiden till att vi hade det bra. Fotografen följde oss och fotograferade allt som hände oss från det vi kom in på salongen. Hon monterade upp och grejade så att det såg ut som en fotostudie. Mycket ljus var det och många bilder tog hon. Säkert hundra på oss var sa Gunilla. Ja men då ska det säkert finnas några som blev bra.

Under tiden som vi blev fotograferade kom sminkörens mamma. Jag kände så väl igen henne, men kunde inte placera henne på stört. Men så kom jag på det, det var ju Anna Book.

Vi var inte hemma igen på hotellet förrän strax före elva. Då gick vi och Gunillas man in i baren och tog varsin stor stark och försökte komma ner i varv innan vi gick upp till våra rum. Vi var överens om att dagen varit fantastisk och att vi var nöjda med resultatet.

När jag checkade ut från hotellet strax efter klockan nio i fredags morse var det nollgradigt och snöblandat regn. På Arlanda satt jag i vänthallen bredvid en tjej som skulle flyga till Malmö. Hon hade varit i Stockholm och hämtat en liten Chihuahua som heter Inez och var åtta veckor gammal. Ett ljuvligt litet knyte som kommer att väga ca två kilo när hon är vuxen.

När jag landat på Ängelholms flygplats var det tio behagliga grader och sol men ganska blåsigt. Hemkommen tog jag på mig vandrarkängorna och gick genom skogen till Höganäs. På hemvägen gick jag nere vid havet, då hade jag vinden i ryggen och solen i ögonen. På kvällen åt vi stekt torskrygg, potatis, broccoli och en kall sås som jag gjorde på yoghurt som jag blandat med fint hackat äpple, rödlök och dill, samt kryddor. Ett experiment som blev mycket lyckat. Ett par glas vitt vin till maten sen fick jag gå upp och lägga mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter