fredag 2 mars 2012

68 år!!!?


Idag för 68 år sedan cyklade min mamma in till BB På lasarettet i Trelleoborg. Då var det snöblask. Idag har det varit 7 plussgrader, sol och nästan vindstilla.

Många förfasar sig över att bli gamla, men vad är alternativet? Jag har både kusiner och vänner som dött före 50-års åldern. De skulle ha uppskattat att få bli gamla.

En väninna som ringde och gratulerade mig idag undrade varför jag inte sörjde min döda gamla moster. Nej, hon dog vare sig av sjukdom eller olycka. Hon var aktiv tills hon var över 80. Dansade, gick till frissan och målade naglarna varje vecka. Men med tiden gick vännerna bort. Hennes syn och hörsel blev sämre och kroppen blev efter hand allt svagare. Så småningom gjorde hon som många andra gör i den situationen när kroppen ger upp.
Hon slutade att både äta och dricka och somnade in lugnt och stilla 93 år gammal.
Hon hade ett rikt liv, men nu är det slut. Så sörjer det gör jag inte.

I eftermiddags körde jag in till Trafiksäkerhetsnämnden i Helsingoborg för att förnya mitt körkort.
Undrar om jag behöver ett nytt om 10 år. Det är inte så säkert. Om jag lever då och inte själv kan köra bil hoppas jag att det finns en väl fungerande färdtjänst.

I lördags blev jag bjuden på middag på Humlebecks Krog i Danmark av maken, min son och svärdottet. Idag kom min son och svärdotter med en godispåse från Oldsbergs Ost. Den innehöll lagrad ost, oliver, ett presentkort och hemkokta kolor från Pärlans. Så välfunnet. Båda kolsmakerna hallon och havssalt var lika smörigt goda. Robert och Anna kommer i morgon. I kväll har maken och jag ätit ett kilo färska räkor, pan riche och lagrade goda ostar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter