tisdag 20 mars 2012

Iranska nyåret, Vårdagjämning och Tupperwareparty


Oj, oj, oj, idag är det mycket. Först och främst så är det vårdagjämning. Det vill säga, att dag och natt är lika långa. Nu blir dagen längre och längre fram till midsommar.

I dag är det även det Iranska nyåret. Jag hörde på radion att man firar det med mycket mat tillsammans med släkt och vänner. Man äter till exempel äpplen, vitlök, groddar och vinäger. Vinägern tar man för att rena kroppen. Är det kanske där vi har lärt oss det? Att äppelcidervinäger är ett välkänt och bra medel om man vill gå ner i vikt. Ta en matsked i ett glas vatten, gärna före maten. Smakar inte gott men gör gott.

I kväll har jag varit på Tupperwareparty. Det kändes riktigt retro. Jag har varit på några sådana tidigare. Tror att det sista var någon gång på 70-talet. Det var Lena som bjudit in ett stor gäng damer. Hon som demonstrerade hade dukat upp en del av varorna på flygeln, det som inte fick plats hade hon i två stora väskor.

Vi fick en 76-sidig katalog med deras produkter. Några av damerna hade redan ett stort sortiment, men köpte på sig några nyheter. Visst, det är jättebra kvalitet och inte nog med det, man får livstids garanti. Men det är inte billigt. En enliters vattenflaska med skruvkork, inte olik en vanlig vattenflaska (t.ex. en Ramlösa) kostar 199 kronor. En så dyr plastflaska glömmer man inte så gärna på gymmet.

Både Ann-Marie och Ingela hade tidigare köpt varsin grönsaksskalare och var nöjda med den. Även Lena, värdinnan hade en så jag fick provskala en morot. Den verkade bra så jag köpte en ikväll. Ja alltså, inte en morot utan en grönsaksskalare. Den kostade 99 kronor. Ingela köpte en ostskärare.

Lena bjöd på gott bröd, både mjukt och hårt, köttpålägg, ost, grönsaker och goda mjuka kakor, samt kaffe och te.

Nu är klockan tio och jag ska jag titta på Hybinette.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter