lördag 17 mars 2012

Trädgårdsarbete och första utegrillningen


Ah, vilken dag! Jobbig men härlig. Efter frukosten körde maken och hyrde ett trådsläp på Preem.
Det regnade inte men det kändes så på grund av dimman. Från havet ljöd "hesa Fredrik" gång på gång.

Förra veckan klippte, gallrade och rensade vi ut bland buskar och träd i trädgården, och nu skulle det väck.
Det blev mycket asande och bärande för vi hade grenar och rishögar överallt i trädgården. I dag klipptes även lavendeln ner.

Vi trodde att vi skulle behöva köra två lass till tippen, men lyckades pressa ihop riset och grenarna så att det räckte med en gång.
Framåt eftermiddagen kom solen fram, det var så gott som vindstilla hela dagen.

När vi kom hem från tippen fortsatte jag att gallra grenar. Maken räfsade upp smågrenar och gamla löv i rabatterna. Vårt stora trädgårdskärl blev mer än halvfullt igen. På onsdag kommer de och tömmer det. Vi höll på till klockan fyra. då var det skönt att kliva in i duschen. Robert och Anna hade gått en runda och tittade in på hemvägen.

I kväll åkte grillen ut för första gången den här säsongen. Jag hade köpt ett stycke Piggham fläskkarré som jag skurit i tjocka skivor och marinerat. De var riktigt möra och blev gott grillade. Till detta stekte jag potatis som jag blandade med mjukstekt gul lök och hårt rökt fläsk i små bitar, vi hade också Karljohan svampsås, sockerbönor och en flaska rött.

Klockan nio däckade maken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter