söndag 19 februari 2012

Maggi, Sven, sweinehaxe och blåbärssylt


I går var vi bjudna in till ett par grannar, Maggi och Sven snett över gatan. Det var även ett annat par, Laila och Janne från Höganäs. Maggi är en riktig matmamma, den här kvällen bjöd hon på en kycklingrätt. Hon hade stekt kycklingfiléer och lagt i en ungnsfast form tillsammans med bland annat grädde och soltorkade tomater. Där skulle även varit vitlök, men eftersom inte alla gillar det så uteslöt hon denna underbara krydda. Maken var tacksam. Han äter inte vitlök (tror han). Vi fick även kokt ris och en sallad. Alltsammans mycket gott.

Till kaffet fick vi två sorters kladdkakor, den ena med Dajmkulor, till dessa serverades vispgrädde smaksatt med kakao respektive dajmkulor. Det gick inte att motstå, jag tog en bit av varje. Onödigt gott.

Tiden gick fort, den gör ju det när man har trevligt. Strax efter halv ett var vi hemma igen. Jag släckte sänglampan halv två.

På spisen står nu två kastruller. I den ena kokar två rimmade grisaskankar på tillsammans 2,7 kilo. I den andra grytan småkokar blåbär från en 2-liters glassburk, de frystes in när de var nyplockade, ja inte av mig. Mona i Småland har plockat dem.

Vi ska alltså ha sweinehaxe, surkål, kokt potatis, pepparrot och senap till middag.
Den här maten kräver både tysk bier och snaps, det har vi hemma, så det ska det bli.

Senare i kväll blir det ostkaka med vispgrädde och blåbärssylt. Om jag sedan kan lyckas hålla mig vaken för att se reprisen på melodifestivalen klockan 23.15 återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter