lördag 11 februari 2012

Lyckat torskfiske

Gårdagens fiskanrättning var ingen höjdare, det smakade inte fisk. Men avgör själv, här är receptet på "Italiensk spätta" till 4 portioner.
6 - 8 hg spättafilé eller annan vitfisk
200 g creme fraiche, 200 g philadelphiaost
4 msk pesto, 2 msk hackade soltorkade tomater
1-5 dl färskriven parmesan

Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg fisken en smörad ugnsfast form salta och peppra fisken.
Blanda creme fraiche, philadelphiaosten, peston och de soltorkade tomaterna.
Bred blandningen över fisken och strö över parmesanen.
Tillaga fisken 20 min i ugnen.
Servera med kokt pressad potatis.

Det är gott om torsk i sundet. Det sportfiskarna tar upp är bara en försvinnande liten del av det som yrkesfiskarna tar upp.

Maken och min son var ute på en sju timmar lång fisketur i dag. Det var fint väder. När maken gick upp kvart i fem i morse var det fjorton minusgrader och vindstilla.

De var trettio man på båten och tillsammans drog de upp 168 torskar. Maken landade åtta torskar och Robert (min son) tretton stycken.
Nu står här en spann full med torskfiléer som jag ska frysa in.

I går kostade torskfilén 169 kronor kilot och torskryggen det dubbla.

I kväll har vi haft fläskstek. Jag stekte den med lök, morötter och katrinplommon. Vi åt den med gräddsås, kokt potatis och rödkål. Jättegott.

Halv nio däckade maken, men han ska upp igen vid elvatiden för att lyssna på referat från svenska rallyt. Det är väl ungefär då som jag kryper i säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter