onsdag 22 februari 2012

Edvard Munch, Fancis Bacon och jag

När jag gick i skolan hade jag toppbetyg i två ämnen, nämligen teckning och musik. Det skulle inte förvåna mig om flera av mina klasskamrater fick sitt betyg höjt i teckning på grund av mig. De teckningar som jag gjorde åt dem lämnade de in i sitt eget namn.

I vuxen ålder har jag målat i olja, men nu är det flera år sedan jag senast tog fram mitt staffli. Vill så gärna, men kommer mig liksom inte för. Pust och stön!
Behöver någon/något som triggar igång mig.
Detta med anledning av vad jag läste i HD i går.

Det anrika auktionshuset Christiés i London har sålt en tavla,"Portrait of Henrietta", av konstnären Francis Bacon, för motsvarande 220 miljoner kronor. Wow!
Trodde att detta var en toppnotering, men hej vad jag bedrog mig.

I dag läser jag att auktionshuset Sothebys ska sälja en av världens mest kända målningar, Edvard Munchs "Skriet" för 500 miljoner kronor!!! Den här tavlan är en av fyra versioner, tre finns på museer i Oslo. Den fjärde som nu ska säljas, ägs av Petter Olsen, vars pappa var vän till konstnären.

Tänk att det finns folk som kan lägga hundratals miljoner på en enda tavla. Då måste det finnas oändligt mycket mer pengar kvar. Suck!

Idag har jag jobbat på Friskis. Efteråt gick jag in på gymmet. Jag började på löpbandet med en rask promenad på på tjugo minuter, därefter roddmaskinen i tio minuter innan jag gick lös på vikterna. Jag slutade med stretching på golvet. Ah! Det var skönt.

Jag sökte förgäves efter ordet staffli i min engelska och tyska parlör. Jag hittade det i den franska. Vad säger det om konsten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter