söndag 20 maj 2012

Sjösättning

Så där ja, nu är båten sjösatt. Hoppas att vi den här sommaren kommer ut på sjön liter mer än i fjor. Då blev det bara en gång. Vår granne sjösatte inte ens sin båt förra sommaren. Det ska han göra i år sa han. Maken bottenmålade vår båt i går. I dag har han polerat den. Förra året köpte och splitsade han nya tampar. Motorn startade på första försöket. Men, han upptäckte att bränsleslangen höll på att vittra sönder. Det blev en tur in till Biltema för att köpa ny slang och slangklämmor. Eller rättare sagt två turer in till Biltema, för det var fel storlek på de första slangklämmorna. Vi upptäckte fem små revor i kapellet ca en halv till en cm stora. Dessutom hade två långa sömmar spruckit, där man trär in kapellbågarna. Min gamla symaskin från 60-talet åkte fram och ur ett par av mina kasserade jeans klippte jag laglappar, som jag sydde på undersidan av kapellet. På ovansidan syns det inte. En segelmakare hade inte gjort det bättre. Min son Robert och min svärdotter Anna kom hem lagom till sjösättningen. De hade varit hos en av Annas sorasystrar, (hon har två) som har sommarhus i Höllviken. Vi körde en liten runda ut i sundet. Anna undrade om Janne hade tänkt köra över, för han var ju på god väg. På fotot syns jag och Robert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter