fredag 18 maj 2012

Helsingör en klämdag, phu!

Det var så fint väder i dag så jag beslöt mig för att ta en tur över sundet. Det var månader sen sist jag var över. När jag kom in till Helsingborg hade jag tur och hittade en ledig (gratis) parkering på en liten tvärgata till Drottninggatan. Visserligen blev det en rätt så lång promenad, men jag hade mina MBT-skor på mig så jag pinnade på rätt bra. Inne på Knutpunkten var det massor med folk. Det visade sig att fler än jag hade kommit på idén att åka över. Javisst ja, det var ju en klämdag och många var lediga. Man åkte med hela familjen, många av dem hade barnvagn med sig och en och annan reste med hund. Sen var det jag som ingår i dra-maten-maffian. Det är kvinnor och män i pensionsåldern som, med en inköpsväska på hjul, vet hur man tar sig fram i trängsel. Våra armbågar har med stigande ålder blivit rätt så vassa. Köerna gick från biljettluckorna och tvärs över vänthallen (och den är stor), sedan gick kön tillbaka igen till biljettluckan. De som stod först och sist i kön stod alltså bredvid varandra. Nere vid Forex var det knöfullt av folk som skulle växla. Jag hade tack och lov danska pengar med mig, så den kön slapp jag. Inne i Helsingör vimlade det av folk överallt. Hade tänkt att jag skulle strosa runt där lite och titta i affärerna, men det får bli en annan gång när det inte är så trångt. På Blomstertorget fanns det mycket grant att vila ögonen på. Jag köpte en stor praktfull, gammalrosa Hortensia för 125 danska kronor. Som hittat. För övrigt köpte jag Whiskey, Aalborg Export Akvavit och dansk marinerad sill. Det njöt maken och jag av i kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter