onsdag 9 maj 2012

Ösregn, äntligen!

Oh så skönt! Att det äntligen kom ett rejält ösregn. Som jag har längtat. Jag jobbade några timmar på Friskis idag och när jag körde hem kom det ett och annat stänk på vindrutan. Men, i eftermiddag när jag körde till Helsingborg regnade det rejält. Det stod rakt ner i backen, och jag bara njöt. För mig och alla andra med pollenallergi har det varit ett litet helvete. Vi välkomnade regnet, det rensade luften och sköljde bort en hel del pollen som rann ner i gatubrunnarna. Det är många, många år sedan det var en så här svår pollensässong. För min egen del har jag inget astmatiskt, tack och lov. De som har problem med luftrören kan behöva Bricanyl. Det har varit stor efterfrågan på just detta läkemedel, så det lär snart vara slut på apoteken. Stackars de som har behov av att (genom munnen) inhalera detta. Men jag har massor av kli i ögonen och rinnande näsa, och det är mycket nog. Jag läste att många med svår pollenallergi åker utomlands, till exempel ner i Europa, några veckor när pollensässongen pågår som mest. Man kan naturligtvis också åka långt upp i norra Sverige, där både snön och isen fortfarande ligger. Det lär ju dröja innan våren kommer dit. Ska jag köra 150 mil för att undvika pollen så föredrar jag att köra söderöver. Ja, det var kanske inte en så dum idé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter