torsdag 8 december 2011

Trafikfarliga gubbar bakom ratten


En olycka kommer sällan ensam. Det är så sant som det är sagt. I dag har jag råkat ut för inte mindre är två bilförare som definitivt inte hade sin bästa dag i dag, får man hoppas.

Strax efter kl 12.00 stod jag på trottoaren intill övergångsstället vid campingen i Gamla Lerberget och väntade på att några bilar skulle passera över övergångsstället som har en fartdämpande upphöjning på båda sidorna. Se fotot. Från Höganäshållet kom det ytterligare en bil och jag tänkte att det är väl lika bra att den också får passera innan jag går över vägen.

Döm om min förvåning när han strax innan övergångsstället kör över på vänster sida och passerar övergångsstället mot färdriktningen innan han åter kör över på höger sida!
Det var ju tur att han inte fick möte för då hade det blivit en frontalkrock.

Kan det vara så att han undvek att köra på den högra sidan som marginellt är lite högre än den vänstra? Jag tror säkert att bilen han körde klarar av detta hinder. Felet hittar man nog snarare bakom ratten på bilen. Vad jag förstår så är hans tolkning av trafiksäkerheten så, att om man just då inte får något möte så är det ok att köra på fel sida!? Han är med andra ord en synnerligen trafikfarlig gubbe.

Vid halvsextiden stod jag parkerad, kloss intill häcken, på gatan utanför min sons och svärdotters hus.
Väl synlig i skenet av en lyktstolpe. Jag och min son stod på uppfarten och pratade när jag såg hur grannen tvärs över gatan gick ut och satte sig i sin bil.
Han backade rakt ut på vår bil. Som tur var körde jag inte min lilla Clio utan "Crossen". Det small till rejält för han hade bra fart. Jag tog fram kameran (som jag nästan alltid har med mig) och tog foto på båda bilarna.

På vår bil kunde jag inte se någon skada, men jag får titta närmare i morgon när det är ljust. Hans bil blev däremot rejält intryckt.
Vet ni vad han gör? Jo, han kommer fram till oss och talar om att han inte såg min bil! En stor ljus Volvo som står väl upplyst!? Sedan slängde han sig in i sin buckliga bil och körde iväg, utan att be om ursäkt och utan att komma överens om vidare handläggning. Jag som var på väg att hämta en skadeanmälan i vår bil.

Han ska vara väldigt tacksam för att jag och min son inte just då stod vid bakluckan vid min bil, det var med fem minuters marginal och kunde ha slutat väldigt illa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter