måndag 19 december 2011

Choklad och glögg är välgörande


På fotot har jag ställt upp lite nyttiga godsaker. Men jag vill verkligen betona att, de ska doseras med måtta.

Lite hälsotips så här i förkylningstider. Har man inte ett välutrustat medicinskåp kan man prova följande.
Choklad hjälper mot hosta. Jodå, det har Brittiska forskare kommit fram till, så då stämmer det säkert. Det stod dock inget om hur stor dos man ska ta. Men det får väl bli lite på känn.

Glögg kan man också njuta med gott samvete, varför inte tillsammans med chokladen. Gör man glöggen själv så kan man hälla i rätt bra med kryddor. Förslagsvis dessa: Kardemumma som stimulerar matsmältningen.
Kanel är fullproppad med antioxidanter, denna krydda är bra mot illamående.
Ingefära är också bra mot illamående.
Kryddnejlika, detta är verkligen en superbra krydda. Inte nog med att den sägs dämpa oro och nervositet, man kan även ta den mot infektion i luftvägarna. Den är slemlösande vid hosta och även verksam mot hösnuva. Skulle man få tandvärk ska man tugga långsamt på en kryddnejlika. Då lindras tandvärken.

Till glöggen tuggar man gärna i sig hasselnötter och mandlar. Dessa är fullproppade med E-vitamin och sägs även stärka immunförsvaret.

Alltså, blir man nervös och orolig av julstressen, illamående efter för mycket julmat, blir förkyld och hostig, får hösnuva av t.ex hyacinterna eller, eller ve och fasa får tandvärk, ja då plockar man i sig lite choklad och sköljer ner det med glögg. Glöm inte att tugga på en kryddnejlika. Med dessa medikament är julen räddad.

Nu ska jag göra mig en stor mugg pepparmintte med några skivor ingefära i, trots att jag inte mår illa. Jag dricker det för att det är gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter