tisdag 20 december 2011

Jultorsken och juldoppet


Stormen ställde till det på många sätt. Bland annat blev havet så upprört att maken inte tyckte det var lönt att åka ut och fiska.

Juldagen äter vi alltid torsk och lutfisk, med mjölig potatis, gröna ärtor och litervis med gräddig och stark skånsk senapssås. Jag måste göra mycket sås eftersom den är så god.

Viserligen har vi tjocka fina torskfilleer i frysen, men det ska vara en stor koketorsk till jul.

På Mölle Fiskrökeri fanns det jag ville ha. Jag tog en torsk som inte var för stor, den vägde precis två kilo. Där låg även fina rödspättor, men av dem tog jag två av de största. Nu har jag rensat och stoppat in allt i frysen.

I eftermiddags körde jag till simhallen. Kvart i tre började jag simma, även i dag hade jag bassängen för mig själv. Det tog trettiofem minuter att simma tusen meter så det var ingen snabbsimning, men jag behövde ju inte skynda mig. Ur högtalarna strömmade julmusik.

Jag hade bubbelpoolen för mig själv första omgången. Efter ångbastun gick jag ner i den igen. Då fick jag sällskap med en småbarnsmamma och hennes lille son. Han hade haft skolavslutning i dag och firade med att gå och bada.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter