tisdag 27 december 2011

Tomtegröten


Jaha, det var den julen och den var snabbt avklarad.
Vi hade en lugn och mysig julafton hemma hos son och svärdotter samt hennes mamma som kommit ner från Fårö.
Vi åt (onödigt mycket) god julmat, det är svårt att låta bli att ta om när det är så gott.

Juldagen var vi här hemma och åt lutfisk och kokt torsk. Jättebra med mager mat, om man undantar senapssåsen, som innehåller mycket vispgrädde och en rejäl smörklick, men så är den också god.

Nu längtar man efter annan mat så resten av julskinkan är nu förpassad till frysen. Den grötklick som var kvar åkte i slasken.

Risgrynsgröten ja, det är ett kapitel för sig. Det är makens betydelsefulla uppgift, att varje jul koka den alldeles själv. Jag hjälper "bara" till med förberedelserna. Det vill säga ser till så att alla ingredienser finns hemma, grötris, kanelstänger, gammaldags mjölk och grädde, jag tar också fram rätt kastrull.

Jag är som en sjuksköterska som dukar upp för en operation. Sedan står maken där, som fastväxt vid spisen. Han rör i grytan, gör man det så kan man inte göra något annat. Inte ens ringa ett telefonsamtal med mobilen. Men han är som sagt var man, så han förväntas inte ha någon simultankapacitet. Gröten blev som vanligt god.

Det enda jag sedan gjorde, var att göra en liten strut av smörpapper som jag fyllde med kanel och dekorerade gröten.
Se fotot.

I eftermiddags var jag i simhallen, simmade som vanligt tusen meter. Vi var en åtta tio motionssimmare. Där var ovanligt många fäder med småbarn. Mammorna behövde kanske ha några timmar för sig själv, eller vara på sitt jobb.

I kväll ska jag titta på en ny svensk kriminalserie, del ett av två av "Misterioso" av Arne Dahl, på TV 1 kl nio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter