tisdag 13 december 2011

Lucia, brunkål och en badmössa




I morse klockan sju tittade jag på lucia på TV´n från Uppsala domkyrka.
Det var stämningsfullt, och som vanligt satt jag där med tårar i ögonen.

När jag var på Bogrens i Höganäs och köpte julfrimärken, blev jag betjänad av den här glada lucian i sin hemstickade luciakrona. Hon är verkligen en värdig representant för luciakåren.

Det har regnat nästan hela dagen i dag och enligt nyheterna blåste det tjugo sekundmeter i Helsingborg. Då har det säkert blåst lika mycket här i Lerberget.

Ett måste på vårt julbord är brunkål. Den har jag gjort idag, en stor gryta. Det var meningen att jag skulle frysa in allt, men det smög sig, en stor portion hamnade i min mage, kunde helt enkelt inte låta bli.

Vid halvtretiden var jag i simhallen. Köpte en badmössa, mina ljusa hårslingor gillar nämligen inte klorerat vatten, samt ett par nya simglasögon för att skona mina ögon. Gummibandet på mina gamla hade gått sönder.
Den stora bassängen fick jag ha helt för mig själv. Jag simmade 44 längder, vilket blir 1.100 meter. Därefter gick jag upp och satte mig i bubbelpoolen, även den hade jag för mig själv. Ah vilken lyx.

I omklädningsrummet pratade jag med en förståndshandikappad tjej i 25-årsåldern. Jag brukar prata med henne. När jag tog på mig rena trosor tog jag också fram ett litet trosskydd och lade det i trosan. "Har du mens"? undrade hon. Nä sa jag, den är slut nu. "Det är min med" sa hon. "Jag ska inte ha den igen förrän om två veckor. Jaha ja.
Själv fyller jag 68 år till våren, men det var ju lite kärt att hon frågade.

I kväll ska jag ta hand om mina händer. Först gnuggar jag dem med salt från Döda Havet, så dyrt salt har jag aldrig köpt förr, men det är verkligen bra. Därefter ska jag fila och måla naglarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter