onsdag 23 juni 2010

Veteranbilsträff i Viken












Morgonen började ganska sval och mulen. Jag jobbade i receptionen på "Friskis" från kl 07.30 till 11.00. Vilka är det som står och stampar som cirkushästar tio minuter innan vi öppnar kl 08.00? Pensionärerna så klart. De är verkligen på hugget, de ska in på gymmet. Cirkelfys träningen på onsdagarna klockan tio är alltid fullbokad en vecka innan. De flesta är förtiotalister (som jag), både män och kvinnor.

När jag körde från "Friskis" efter mitt pass sken solen, sedan steg värmen och som mest har det varit 24.9 grader idag. Inte illa.

Sedan många år tillbaka har jag flera gånger drabbats av plötslig yrsel. På grund av detta har jag hamnat på sjukhus några gånger. I måndags var jag på en datortomografi och idag var jag på sjukhuset i Ängelholm och träffade en läkare. Det kan vara whiplashskadan som jag drabbades av 921210 som ställer till det, alltså problem med nacken. Ja det hoppas jag verkligen, så att det inte är något annat ännu värre. Det är illa nog som det är. Det här ska följas upp. Tack-och-lov. Orolig? Ja.

Jag hade "spring i benen" efter att ha suttit inne hela dagen, så vid halvsjutiden cyklade jag till Viken. Där var det veteranbilsträff. Men även en och annan veteranmotorcykel och en flakmoppe. Jag frågade Martin, vår granne, varför han inte var där. Han har nämligen en likadan.

Den gröna lastbilen från 1962 har tjänstgjort på Weilbulls berättade den stolte ägaren som bor i Landskrona.
Jag är säker på att växellådan är osynkroniserad. En sådan lastbil har jag kört som bilkårist.

Wartburg (den röda bilen) byggdes i gamla DDR. Just den här modellen och årgången finns endast i två exemplar.

I bakrutan på den lilla röda, inte så välskötta bilen, finns en kaxig skylt där det står "Born to be wild". Man kliver in i bilen framifrån. Lite orginellt.

Titta på den svarta skönheten med röd skinnklädsel och röd ratt. Den är så blankpolerad, så att masterna på båtarna som ligger i hamnen framför, speglar sig i bakluckan.

En blåsorkester på hamnplanen underhöll alla, och de var många, som kommit för att titta på de åldrade skönheterna. Då menar jag alltså bilarna.
När jag cyklade hem vid åttatiden var det fortfarande soligt, vindstilla och varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter