fredag 25 juni 2010

Midsommar i glädje och sorg


När jag öppnade mina mejl igår, låg där ett kort men kärnfullt meddelande från min "äldsta" väninna Kici. JAG SKA BLI FARMOR! Klart att hon är överlycklig.

Jag glömde påpeka för henne, när jag svarade, att nu måste hon så smått börjar tänka på att jobba upp sin kondition, det är inte gjort i en handvändning, så att hon orkar med den lille krabaten.

Min käraste kusin, som blev änka för mindre än två månader sedan, pratade jag med i går kväll i nästan 1,5 timme. Hon har det jobbigt nu. Man talar ju om ett sorgeår och det ligger mycket i det. Inte nog med allt pappersarabete och andra praktiska saker som hon nu själv måste ta tag i, varje kommande högtid väcker många minnen. Det blir ju så när man har varit gifta i femtio år.

Man måste få prata av sig, om den man har mist, om hur man själv har det just nu och allt annat som för stunden dyker upp. Själv kan jag bara försöka vara en god lyssnare.

I morse när jag körde in till Kakboden i Höganäs för att köpa nya bullar, såg jag den här fina majstången på en lyktstolpe utanför Garnboden. Den och även flaggan är stickad. Jag tror att de små blommorna som pryder den är virkade. Vilket fint hantverk, hoppas den får vara i fred.

Klockan fem ska vi vara i Åstorp hos goda vänner och fira midsommar. Som vanligt är jag torrdocka och kör, det är självvalt.
Jag önskar er alla en GLAD MIDSOMMAR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter