söndag 13 juni 2010

Louis studentuppvaktning och en hjärteknöl



Trots att hela fredagen gått i moll så slutaden den i glädje.
När maken som vanligt vid hemkomsten på fredag kväll fått sin whiskey, gick han en runda i trädgården och tittade på blomsterprakten och gräset som växer hej vilt. När han efter en stund kommit ner i varv, duschat och klätt sig, gick vi över gatan för att gratulera Louise till sin studentexamen. En verkligt trevlig tjej som förutom att hon skärpt och gick ut med toppbetyg, är ödmjuk. I sommar ska hon sköta en glasskiosk. Hoppas att det blir en varm sommar.
Vi presentade henne med två martiniglas i modellen Line, klokt nog fick vi en lista med vad hon gärna ville ha (jag hade själv frågat efter den).

Fotot av Louise tog jag vid elvatiden, strax innan hon och ett stort gäng kompisar, som samlats hemma hos henne, åkte in till Helsingborg för att festa runt med andra studenter.

Hennes mamma Maggi hade själv lagat all mat och bakat, bland annat Ernst K-s bröd som var jättegott. Pappan Sven hade lånat ett stort fint partytält, synd bara att det regnade hela tiden, men det var inget som drog ner humöret. Klockan var närmare ett innan vi pallrade oss hem.

I veckan var jag på COOP och köpte oxfilé för 199 kr kilot, det var billigt. Jag köpte två bitar på tillsammans nästan 1,8 kilo. I går hade jag bjudit hit Robert och Anna (son och svärdotter) och Aina, Annas mamma, att dela oxfilén med oss. Aina som bor på Fårö hade varit i Lund på studentuppvaktning, därefter passade hon på att besöka sin yngsta dotter några dagar innan hon körde hem idag.
Oxfilén var verkligen mör, vi grillade båda bitarna, det blev inte mycket kvar. Först hade vi snittar med rökt lax och pepparrotsgrädde. Till efterrätt vanilglass med äpple och kanel, samt en varm sås som jag kokt på hackade äpplen, pressad citron, sirap och kanel. Efter detta satt det bra med en kopp riktigt starkt kaffe och en chockladbit.

Till den grillade kycklingen ikväll gjorde jag en pg (potatisgratäng). En av potatisarna hade nästan formen av ett hjärta.

Halv åtta i morgon bitti ska jag vara på "Friskis". Jag bytte detta pass mot mitt eget på onsdag eftersom jag då är bjuden till en tjejjträff hos en klasskompis från Sundsgården. Det ser jag verkligen fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter