torsdag 13 augusti 2009

Vänsterhäntas dag - min dag

I dag är det min och alla andra vänsterhäntas dag.
Att vara vänsterhänt har jag aldrig upplevt som ett problem, det kan bero på att jag har anpassat mig. Jag skriver, målar och och skär bröd med vänster hand men klipper (sax) med höger, men blir jag trött i vänster hand så använder jag den högra. En massa verktyg är gjorda för att användas med vänster hand. Sax till exempel. Jag förstår att det kan vara stora problem för många. För länge sedan när jag arbetade på Länsarbetsnämnden i Malmö, brukade jag spela squash med min chef på lunchen. Han blev väldigt förvirrad när jag bytta hand under spelets gång.

I december 1992, när jag körde hem från jobbet i min lilla Fiat, blev jag påkörd direkt bakifrån av en stor van. Jag fick en whiplashskada. Bältet klämde åt uppe vid vänster axel. Detta har gjort att jag är mycket svagare i vänster arm och hand. På grund av detta har jag blivit tvungen att använda höger hand, så nu har finmotoriken i den blivit i stort sätt lika bra som i den vänstra. Som sagt var, man utvecklar sidor hos sig själv som man inte trodde man hade. Nöden är ju som bekant uppfinningarnas moder. Det finns mycket mer elände som jag har vänt till något mycket possitivt. Det måste jag berätta om vid ett senare tillfälle.

Det är föresten därför som jag inte kan putsa fönster. Nacken, axlar och rygg klarar inte den påfrestningen. Damsuga kan jag göra om jag gör det på rätt sätt, men det är ju så himla tråkigt. Jag ska se om jag inte kan få maken till att göra det idag, det blir visserligen inget finlir, men ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter