måndag 10 augusti 2009

Elände, rånade pensionärer och små ljusglimtar

Dagens HD (Helsingborgs Dagblad) innehåller en massa elände. Tag bara första sidan, "HIF gled ner från toppen". Aj då, det var ju inte så kul. Eller den här, "Drömmen om långa naglar blev en plåga". Stackars tös, hon skulle ju ha vänt sig till ett proffs, det blir inte dyrare. Själv ska jag få mina naglar fixade om några dagar. Det är sex veckor sedan sist. Alla mina naglar är fortfarande hela, det enda jag gjort är att fila ner dem två gånger. Se gärna tidigare anteckningar och foto från den 2 juli 2009. Jag kan varmt rekommendera Malin.

Andra svarta rubriker, "Kvinnas skrik stoppade väsktjuv, Fyra gripna efter hot på parkeringsplats, Man rånad på öppen gata och Tre män rånade tio ungdomar".

Ja, man kan rånas på många sätt. En stor grupp lättrånade är pensionärerna. Det kommer mig osökt att tänka på min och andras pension. Den förra regeringen lånade på 1990-talet miljarder från AP-fonderna som de lovade betala tillbaka till pensionärerna. Jaha, och hur blev det med det?

Sittande borgerliga regering fortsätter att sno åt sig pensionärernas pengar. Det rör sig om flera hundra kronor i månaden. Man kan ju undra varför vi pensionärer ska behöva betala högre skatt på våra pengar, som var menat att skänka trygghet på ålderns höst. Vi har blivit lovade att pengarna ska betalas tillbaka. Närdå kan man ju undra? A, det kanske är så att man väntar på naturlig avgång. Men kan di va så jäkliga?

Jag instämmer med texten i den gamla progglåten "vem kan man lita på"?

Som väl är så är det inte bara elände. Jag läser att "Ung vänskap blir bara starkare". En ungsomsenkät visar att nästan alla har en eller flera vänner som de kan prata med.
En familj har tagit hand om en "Sköldpadda på vift". Så visst finns det ljuspunkter. Själv ska jag till tandläkaren idag. Det är naturligtvis först negativt, men resultatet ska bli bra så småningom.

På tal om vänner. Alla pensionärer borde också ha minst en vän som de kan prata med, men det kan vara svårt att ta sig ut till aktiviteter om man inte är så rörlig. Eller helt enkelt inte har råd. Hur ska man lösa detta problem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter