söndag 9 augusti 2009

Fådda kantareller och utflykt till Hornbeak









I fredags kom maken hem med en stor påse nyplockade kantareller. Han hade fått dem som tack för hjälpen för en tjänst. De minskade betydligt i omfång efter förvällningen. Jag frös in allt utom det som rymdes på två rostade mackor, himmelskt gott.

På förmiddagen i går (lördag) körde vi över till Hornbeak i Danmark, min son, vår svärdotter, maken och jag. Det tar cirka 20 minuter att köra över med vår båt. Vi hälsade på två grannar i gatan som också hade kört över med sina båtar. Det var knöfullt i hamnen men vi lyckades hitta en ledig plats. En liten båt som vår kan man lätt kila in.

Först gick vi en runda i byn och tittade in i affärer som hade utsalg (rea), med andra ord alla klädesaffärer. Under tiden satt maken och sonen i skuggan på en uteservering och njöt varsin kall bier. Vi handlade inget, vaken jag eller svärdottern, så det blev en billig runda, men jag var på vippen att köpa en stor Hortensia för bara 50 danska kronor. Tror nog att det var ett fynd. Därefter badade vi före lunchen. Sedan var det dags för ännu en runda i byn, innan vi gick till båten igen köpte vi varsin stor kulglass, maken tog en med både vispgrädde och sylt, som vi avnjöt på en bänk medan vi tittade på den livliga trafiken nere vid hamnen. I Danmark var det fint soligt och varmt väder hela dagen men vi såg att det regnade i Sverige. När vi körde hem igen såg vi att det rök kraftigt någonstans i Helsingborg. Läste i tidnigen idag att det hade brunnit på tippen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter