tisdag 4 augusti 2009

En älskad och viktig knöl



Nej, det handlar varken om maken eller männen på fotot här ovan, fast de är säkert älskade de också.

Nej, nu menar jag riktiga läckerheter. En god potatis kan höja vilken dåligt tillagat kött- eller fiskrätt som helst. Likaväl som en dålig och illaluktande potatis kan fördärva en hel måltid. Det är inte kul att behöva skala bort halva knölen, och när det som är kvar smakar muggigt, usch. Dyrt blir det också.

Då kan maken, som en nödlösning, till och med äta ris, men aldrig i livet att han äter makaroner. Han fick nog av det i lumpen.

Till dillkött, kalops eller kokt torsk med senapssås vill man ju gärna ha en god potatis, som man kan gaffla upp såsen med. Nyttigt? Njaae, men gott. Man kan också njuta potatisen som den är med lite salt och en klick smör, mmmm.

Jag vet var jag får tag på kanonfin potatis, hos Larsviken i utkanten av Viken. Jag tror till och med att de har Sveriges största potatisbank. De har alltså både ett stort intresse och kunnande. Min svärdotters mamma köper sättor där som hon sätter ut och får en fin skörd hemma på Fårö.
När man kommer till Larsviken finns det alltid nyupptagen potatis. Några av mina favoriter är Kullens favorit, som är en riktig klassiker. Andra goda sorter är till exempel Early Rose och Amaldine. Men det är bara att sticka dit själv och botanisera bland de många sorterna. På fredag ska jag cykla dit igen och proviantera. Ni kan föresten själv titta in på http://www.larsviken.se/








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter