tisdag 13 augusti 2013

Vänsterhäntas dag idag.

Läser i dagens HD att "fira idag om du är vänsterhänt." Vad är det som jag och de andra,  ca 4% av befolkningen, ska fira?  Kaj har dessutom namnsdag idag. Vilket sammanträffande! Kaj betyder nämligen kamp. Som det ser ut nu så är samhället dålig anpassat för oss kajhänta. För en del kan det nog vara en liten kamp, att till exempel hitta verktyg för vänsterhänta. Titta bara på ett spiralblock. Spiralen är i vägen när man ska skriva. Försök själv. Jag brukar lägga ett sådant block upp och ner, så att jag har spiralen till höger, då blir det rätt för mig. Jag skriver, skär bröd och vispar med vänster hand. Även potatisskalaren och synålen trakterar jag med vänstran. Ska jag klippa, så gör jag det med saxen i höger hand. För mig är detta att vara vänsterhänt inget stort problem. Jag använder båda händerna. I idrotter där det krävs reaktionssnabbhet, är största andelen vänsterhänta. Fem av de sju senaste amerikanska presidenterna har varit vänsterhänta. Gissa vad Julia Roberts och jag har gemensamt? Jo, vi är båda vänsterhänta. Vad trodde ni? För övrigt så brukar vänsterhänta vara både sensibla och konstnärliga. Jaadå, det stämmer så väl in på både mig och Julia Roberts, samt en hel drös med duktiga och kända konstnärer och artister, samt kungligheter.

Gummituttarna på mina stavar var nerslitna, så jag köpte nya idag. Det var inte gjort i en handvändning. I Höganäs finns det ingen affär som säljer sådana. Jag har kollat alla tänkbara affärer, inte ens sportaffären på outletområdet har sådana. I fjor när jag behövde nya fick jag köra in till en sportaffär på Väla och köpa dem där. På Väla finns det minst tre sportaffärer och Naturkompaniet. Men, det är bara en av sportaffärerna som säljer de här gummituttarna till stavar. Här står mina Haglöfs Goretexkängor och de nyservade teleskopstavarna. Jaha, då är jag rustad för vandring.

Citat. En kommitté är en grupp odugliga, utsedda av de ovilliga att göra det omöjliga. Sagt av en okänd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter