tisdag 6 augusti 2013

Getingstick

Meteorologerna spådde att lördagen som gick skulle bli årets varmaste dag. Än så länge stämmer det. Vi hade bjudit hit några goda vänner. Kom klockan fyra sa jag, så kan vi först gå en runda ner om hamnen och kanske ta ett dopp före maten. Det blev inget av med det, för strax efter att de hade kommit kom det också en regnskur, så vi blev sittande i uterummet. Nåja, det regnade inte så länge och snart blev det lika varmt igen. Det dukade bordet bars ut på gräsmattan i skuggan. Gubbsen föreslog att snapsglasen först skulle fyllas. De ville visa att de skulle klara av det utan att skvalpa ut en endaste droppe. Jag avstyrde det.

 För ovanlighetens skull tog inte någon av oss damer sig en geting (snaps). Vi höll oss till vin och vatten.

 Däremot var det en geting som tog Lars Möller. Jag ilade upp och hämtade Salubrin och baddade på sticket. Det hjälpte. Vi blev sittande utomhus hela kvällen.

 Meta och jag tog inte på våra koftor förrän ganska sent. Lena svepte in sig i en kasmirchal. Ann-Marie och Carl-Olof bröt upp vid tiotiden. De skulle flyga från Kastrup till Barcelona klockan sju nästa morgon. De fick inte många timmars sömn. Det tar ju ändå några timmar att köra från Strövelstorp till Malmö, över bron till Danmark, parkera bilen och hitta rätt gate på Kastrup. Men de är ju resvana så det gick säkert bra. Lena (som var chaufför) och Lars samt deras passagerare Meta och Lars Pålsson stannade till ,strax efter elva. Vi var överens om att det inte var så dumt att träffas lite tidigare, då kan man komma i bingen innan halva natten har gått. I söndags eftermiddag gick maken och jag en runda ner om hamnen. Vi kom inte så långt för där var många bekanta att stanna och prata med. Det var varmt och stilla och man blev svettig vid minsta ansträngning. När vi kom hem bytte vi om till badkläder och gick ner och badade. Vi låg i en god stund och pratade med andra badare. Det var 22,8 grader varm i vattnet. Vi kom inte upp igen förrän halv åtta. I eftermiddags när jag badade, hade jag inte tänkt att blöta ner håret. Men, jag fick tänka om. Det var en stark västanvind så det böljade på ordentligt och skvätte så det var lika bra att doppa huvudet också. Nu ska jag hoppa in i duschen, sedan ska jag titta på "Allsång på Skansen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter