måndag 12 augusti 2013

Får i den Gode Herdens kyrka

Ah, som det har regnat idag! När jag stod vid köksfönstret och fixade med min frukost, strax efter sex i morse, kom Agneta nere i gatan gående med sina stavar. Hon kan inte ha hunnit långt innan det kom ett störtregn. Hon måste ha blivit genomblöt på mindre än en minut. Det kom så häftigt att regnet studsade upp igen från gatan, det öste ner i säkert tjugo minuter. Sådana skurar har det kommit några stycken under dagen. Däremellan sken solen. I dag har det varit full rulle på jobbet. Några kom tillbaka efter sin semester. Jag har handlagt ett dop. Skrivit ut dopbevis och ett fadderbrev samt ställt fram ett dopljus och ett litet får (i äkta fårskinn).



Här ovan syns dopfunten.
Vid dopet får barnet dopljuset och det lilla fåret. Men, man får inte ta fåret med sig hem. Fåren står kvar i kyrkan så att man ska kunna se hur många barn som blivit döpta i just den här kyrkan. Följande år får man en inbjudan till gudstjänst med små och stora (familjegudstjänst) till Kyndelsmässodagen. Nästa år infaller den, den andre februari. Kommer man då får man ta sitt dopfår med sig hem.  Livet tar också slut så småningom och i dag  har jag även handlagt en begravning. Det kan inte hjälpas,  men jag blir beklämd när en god man är närmaste anhörig. Det är tyvärr inget ovanligt. Vid femtiden gick jag ut en runda med mina stavar. Solen sken men det blåste så att det gick vita gäss på havet. Jag hade en varm tröja på mig och det behövdes.   Citat. "Den som tror, att han kan undvara andra, bedrar sig mycket. Men den som tror, att andra icke kan undvara honom, bedrar sig ännu mera." Francois de la Rochefoucauld, 1613-1680, fransk hertig, hovman och författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter