lördag 24 augusti 2013

Kitzbyhler horn

Vi kom till Westendorf i Österrike den 22 augusti, Jannes födelsedag. Robert och Anna tog emot, de bodde i våningen under oss. Det var marknad i byn och hantverkare hade sina stånd på båda sidorna längs med huvudgatan.  Där var träarbeten, hemstickat, bröd, kakor, ostar, charkuterier, likörer, smycken och mycket annat. Allt tillverkat här och runt om i byarna.

Det fanns också långbord och bänkar, samt bord för stående, för de som ville ta en och annan bier eller ett glas vin, samt halva grillade kycklingar och bröd, eller grillad skinka och bröd.
På kvällen åt vi på vårt stamställe "Restaurang Berger". Anna och jag hade varit nere och beställt bord.

Janne tog en "Burgermeister spitz", det är mycket mat.
Spelmännen som uppträdde där, gratulerade Janne till att ha blivit pensionär och önskade honom lycka till. Alla som satt där (där var fullsatt samt extra långbord och bänkar) applåderade honom, så  han fick resa sig upp och tacka för applåderna. Vädret var kanonfint, varm till långt fram på kvällen, så det gick bra att gå i kortärmat.

Värmen och solen håller i sig, men sent i går kväll kom det några rejäla blixtar och åskknallar. Vi satt ute på balkongen och beundrade det. Det kom dock inget regn.
Robban och Anna körde i morse. De tar en natt i Tyskland innan de kör hem.
Janne och jag körde till Kitzbyl efter frukosten. Efter att ha travat runt i stan och gått in och ut i affärer, körde vi till gondolbanan och åkte upp till 2.100 meter. Där uppe var det +15 grader, blåsigt och sol, nere i stan +25 grader.

Här har vi kommit ner en bit. Toppen syns uppe i högra hörnet. Vi fortsatte ner ett litet stycke till, där det här stora korset i järn står, förankrat med stålvajrar i berget. Där är stup på tre sidor precis utanför bilden, framför korset går det en smal upptrampad men stenig stig, där måste man sätta fötterna försiktigt.

Vi fortsatte vandringen ner till mittelstationen och restaurangen som finns där. Vi fick ett bord utomhus i skuggan och åt en platta med charkuterier, ost och  bröd samt en bier, vilade och njöt av den fantastiska utsikten. Styrkta av detta vandrade vi sedan vidare ner till nästa station. Där hoppade vi in i en gondol och åkte sista biten ner.

Den stora gondolen (stor som en mindre buss) som vi åkte upp med, fotade jag från vår lilla gondol på färden ner. På fotot ser den stora gondolen ut som en liten flugskit uppe till vänster. Det är med andra ord väldigt högt och med en mycket brant stigning mot berget den sista biten. Jag såg ett stort murmeldjur när vi var nästan uppe och pekade så att även Janne och några andra såg det.
När vi kom ner till bilen stod yttertempen på drygt +37 grader. Phu!
Hemkomna satte vi oss på balkongen där det också var varmt och soligt. Där tog Janne en Stroh rum med en kall cola från kylen. Gissa om han njöt?
På nyheterna hörde vi att det kommit snö på 2.300 meters höjd. På ett ställe i en dal hade det kommit 20 cm hagel. Det var ju tur att vi inte var där och körde.
I Österrike kunde man idag få antingen sol och värme, snö eller hagel, beroende på var man befann sig. Vi hade tur med vädret där vi var.

Vi gick ner till restaurangen klockan sju och satte oss utomhus, det var ju fint väder. När soppan var uppäten började det blixtra och åska, så huvudrätten och efterrätten åt vi inomhus. Vid halvåttatiden kom regnet, plötsligt och mycket. Det var som om någon vridit på en jättedusch för fullt. Efter cirka tjugo minuter avtog det. Vår servitör Milo följde oss hem med paraplyer till huset där vi bor. Det är inte mer än cirka hundra meter dit, men ändå. Nu är klockan tio och både regnet, blixt och åska har dragit förbi.