onsdag 14 augusti 2013

Regnrekord i Helsingborg

Så där ja. Nu kan Helsingborg ståta med ett ovanligt rekord. I dag är Helsingborg den staden i hela Europa, som fått mest regn det här dygnet. På en timma kom det 45 mm och från morgonen och fram till halv tolv kom det hela 77 mm, på någon ställe mätte man 80 mm. Fjärrvärmeverket lade av. Många bilar fastnade i vattnet på Österleden och fick bogseras bort.  I en fritidslokal och en förskola som ligger grannar på Drottninghög, kunde jag se hur man öppnat dörrarna och stod och hinkade ut vatten från markplan. Slamsugarbilen var där två gånger och sög upp regnvattnet. När jag körde in till jobbet i morse gick trafiken i ca 50 km/tim på 111:an. Blixtarna var många och ibland så skarpa att jag duckade inne i bilen. Regnet kom ibland så häftigt att torkarna inte tog regnet ens på högsta hastighet, sikten var inte många meter, endast fram till bilen framför. Det var i stort sett kö från Domsten och in till Helsingborg. Under viadukten stod det så mycket vatten att jag ångrade att jag inte svängde av tidigare, men bilarna framför klarade ju det så jag gasade på. Jag fastnade inte, med vattnet bromsade onekligen farten. På en åker finns nu en ganska stor sjö av regnvatten där svanar och ankor simmade omkring. Nu har det inte regnat på en halvtimma.
Citat. "Gör vad du fruktar och din fruktar kommer att dö." Ralph Waldo Emerson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter