fredag 5 juli 2013

Jacques Chirac om maten i London

Även idag har jag jobbat som vikarierande kyrkoskrivare. Det blev en lugn arbetsdag. Om cirka en timma kommer maken hem. Här har jag tagit fram och förberett det vi ska ha till middag i kväll. När jag kom hem bytte jag kläder och cyklade sedan till Mölle Fiskrökeri och handlade. Jag köpte tio havskräftor som vi ska ha till förrätt. Därefter stekt rödspätta med grovt skivade brynta champinjoner och vår egenodlade potatis, som jag precis varit ute och tagit upp. Vita och fina, skalet kan man bara gnugga av. Djupfrysta ärtor, tomat- och citronklyftor samt skirat smör fulländar det hela. Spättorna bryner jag på stekjärnet och skickar sedan in dem i ugnen tillsammans med de brynta champinjonerna. Över det hela strör jag klippt dill, även den från trädgården. Jag lovar, det är jättegott. Senare på kvällen, framför TV´n, tar vi jordgubbar och glass, om vi orkar. Göran Persson (vår före detta statsminister) berättar vad Jacques Chirac, (Frankrikes före detta president) sa när de i London av Tony Blair bjöds på kanintournedos med rotmos, sönderkokta gröna ärtor och löksås..... "Detta är ingen måltid, det är en bestraffning". Ja, jag kan inte annat än hålla med honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter