torsdag 11 juli 2013

Björn Hellberg i Båstad

I går förmiddags körde jag till Båstad. Vid infarten stod det en poliskontroll och självklart blev jag invinkad. Som vanligt fick jag visa mitt körkort och blåsa för att kolla nykterheten. Undrar om det fastnade någon som var rattonykter redan halv tolv. Jag parkerade bilen några kvarter från centrum. Det var en ständig ström av bilar som körde i snigelfart i båda färdriktningarna. Flera Porsche, Ferrari och andra dyra sportbilar, samt stora van. Det var en härligt solig dag, men blåsigt. Jag hade stämt träff med en mycket trevlig kvinna, några år äldre än mig, som jag avlägset är släkt med. Vi gick ner till centrum. Utanför bokhandeln, längs med den stora vägen som går genom Båstad, satt Björn Hellberg och signerade sina böcker. En supertrevlig man, som snabbt som tanken, flög in i bokhandeln och hämtade ett biträde som kom ut och tog ett foto av oss. Björn och jag är lika gamla, så när som på några månader. Vi damer fortsatte ner till centercourten där hennes dotter arbetar på kansliet. Där i en trappa sprang vi på Stefan Edberg. Vi blev inbjudna att titta på en match om vi ville, men det hade vi inte tid med. Vi gick en runda och tittade oss omkring i bland annat en liten presentaffär och ett spa. Sedan fortsatte vi ner till hamnen där det nu under tennisveckorna ligger riktigt stora lyxiga båtar. I en restaurang på hamnen med ett stort runt koppartak, gick vi in och hade tur att få ett bord som just då blev ledigt. Där tog vi varsin stekt spätta med smörslungad nypotatis och dansk remouladsås. Det var gott. Därefter fortsatte vi vår promenad och tittade bland annat in i några modeaffärer. På ett kondis köpte hon varsin kladdkaka innan vi gick hem till henne och drack kaffe. Det hade hennes man dukat fram. När jag körde därifrån var det kö ända ut till E6:an, och där var det också stark trafik. Hon bad mig ringa henne när jag kommit hem, så att hon visste att allt gått bra. Det gjorde jag och tackade än en gång för en trevlig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter