fredag 26 juli 2013

Danmark tur och retur

Klockan tio i förmiddags cyklade jag upp till busshållplatsen på 111:an, parkerade cykeln och ett par minuter senare hoppade jag på bussen. Vid Knutpunkten hoppade jag av, tog rulltrappan upp till biljettkontoret och löste en t.o.r pensionärsbiljett (43 kr) till Helsingör. Där var många turister, det hördes på språket, andra dialekter, samt engelska och tyska, dessutom gick de i ultrarapid. Ja, varför skulle de skynda sig , de har ju semester. Jag handlade det jag behövde i Helsingör och åkte sedan hem igen. Kvart i ett parkerade jag cykeln utanför vårt hus. Alltså tog jag en tripp till utlandet tur och retur  på mindre än tre timmar. Strax efter klockan fem  gick jag ner och tog ett dopp som varade länge.  Det var varmt och vindstilla. Till aftonens entrecote hade jag tagit upp potatis från vårt grönsaksland,  kokt den och hyvlat lagrad Greve över, hare cuverts med klippt persilja och smör, samt en kryddig bearnisesås.  Maken fick som  vanligt sköta grillen. Han vill ha sitt kött blodigt, mitt däremot får gärna vara  medium.

 Vi har suttit  ute till klockan halv elva och njutit av den fina kvällen. Lavendeln doftar ljuvligt på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter