söndag 31 juli 2011

Ardy Stryver och jag i Viken


Har det inte hänt något sen sist jag var ute på min blogg? Jo, massor. Men jag har känt mig låg och det har sin förklaring. Det minst harmlösa var, och är fortfarande, ett virus som gett mig feber, ont i halsen och ett sprakande i vänster öra.
Men det som verkligen lade sordin på många av oss, hände i Norge den 22 juli. Anders Behring Breiviks fruktansvärda terrordåd i Oslos regeringskvarter och ute på Utöya tog 77 personers liv. Ett vansinnesdåd som man inte kan förstå. Hur kan man med berått mod gå ut och döda så många oskyldiga människor som möjligt, bara för att man inte delar deras åsikter och värderingar? Ofattbart. Man kan inte annat än sörja med Norge och de som drabbats av detta vansinnesdåd.
Igår besökte jag hantverksmässan i Båstad. Där fanns det mycket gediget och fint hantverk, speciellt underbara kläder i ull som gav mig riktigt habegär.
Jag köpte ett par fina långa örhängen i tenn överdragna med silver. En mig närstående kvinna ska få dem så småningom.
Idag var jag på Galleri Hamnen i Viken. Åke Larsson, som äger galleriet, ställde ut, förutom sina egna fina skulpturer, även Peter Engbergs underfundiga akvareller och Ardy Stryvers sensuella tavlor i klara rena färger. Ardy Stryver fanns på plats i galleriet både på vernissagen igår och idag.
Jag lyckades få en liten pratstund med den här fantastiskt trevlige och vänlige mannen och talade om för honom att hans tavlor lockade fram spontana leenden hos mig. Han sa att det värmde hans hjärta och bad mig skriva i gästboken. Det gjorde jag naturligtvis.
Vilken som helst av hans tavlor hade gärna fått pryda mitt hem.
Han lät mig storsint fotograferas med mig framför sina kontverk. Vem som tog fotot med min kamera vet jag inte, men det var en trevlig tjej som bor i Viken, och som jag hivade över kameran till. Vi kände igen varandra från "Friskis" i Höganäs, tyvärr glömde jag att fråga efter hennes namn.
Ardy Stryver är född den 11 maj 1949 och bor numera i Paris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter