söndag 3 januari 2010

Nyårsfirande med Max, Laxpremiär och bitande köld





God fortsättning på det nya året. Jag hoppas verkligen att det här året blir friskare än det förra. Både vad det gäller min egen hälsa och eländet ute i världen.

Det nya året vakade vi in i Strövelstorp hos våra goda vänner Ann-Marie och Carl-Olof. Vi var sju kompisar som åt och drack gott och hade det allmänt trivsamt i varandras sällskap. Vid tolvslaget skålade även jag i ett halvt glas champagne, för övrigt drack jag vatten eftersom jag (som vanligt och självpåtaget) var chaufför. Lars och hans svärfar Nisse älskar raketer, så i vanlig ordning hade de köpt varsin "tårta". Det var rejäla doningar som avfyrade den ena stora vackra bollen med stjärnor efter den andra i en massa färger. De varade länge, men så kostade varje "tårta" också en bra bit över tusen kronor.

Nisse var hundvakt åt ett par som firade nyår i Österrike. Max heter hunden som är en sexårig Labrador, väldigt social och trevlig och inte ett dugg skotträdd. Han var dock lite busig, hämtade handskar, skor och en tygtomte samt klädde av julgranen nertill. I en korg på golvet hade Ann-Marie en virkning. Den repade han upp en bit av, men hon tyckte inte att det gjorde så mycket, nu varade ju det handarbetet lite längre.

När maken och jag gick ut vid halvtvåtiden idag visade termometern på nästan åtta grader. Det bet till rejält i skinnet när vi gick i motvind, även om det inte blåste så mycket. Jag hade fleecevantar under lovikavantarna och en varm tröja under jackan så det enda jag frös om var hakan och kinderna.

Ute i vattnet, strax söder om hamnen i Lerberget, stod tre fiskare och kastade med fluga. Nyårsdagen blev ju laxen lovlig så det var en sådan som de hade hoppats få upp. Vi pratade med dem när vi gick tillbaka, de blev tyvärr fiskefria idag. Vi var ute och gick i fem kvart, man får ju passa på så länge det är soligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter