torsdag 21 januari 2010

Stängda solarier och gym

I dagens HD (Helsingborgs Dagblad) kan man läsa följande. "Hässleholm stänger solarier" i tre simhallar och en idrottshall eftersom strålningenen i dessa ökar risken för cancer. Heders åt fritidsnämnens arbetsutskott som fattat detta kloka beslut.

En av mina väninnor solade regelbundet i solarier den tiden som hon inte kunde sola utomhus. Hon var alltid solbränd och dog i cancer, dessutom rynkig i förtid av för mycket solande. På henne började det med en liten fläck på ryggen som visade sig vara hudcancern malignt melanom och som sedan spred sig till lungorna och en tumör i hjärnan.

Vidare läser jag i HD att "Kvinnogym stängs i Saudiarabien". Gissa vem som stängde det? Jo, hälsovårdsmyndigheten!!! Tjänstemän på denna myndighet har upprepade gånger varnat för att hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes bland invånarna i kungadömet kan bero på dålig mathållning och brist på fysisk träning. Men - gym och hälsoklubbar för kvinnor är förbjudna, för män är det däremot helt ok. Vilken cynism!

När jag jobbade i "Friskis" reception igår skrev jag in ett äldre par. Han var 82 år och hans hustru några år yngre.
De skulle träna, inte för att bli yngre, det blir man inte, det bara känns så. Nej, de ville behålla och kanske bättra på sin rörlighet och sin kondition. De såg det dessutom som ett nöje att få träna tillsammans. Jag hoppas verkligen att de kan hålla på lääänge.

Själv har jag varit på gymmet så gott som varje dag de senaste två veckorna. Jag gav mig den på att jag skulle kunna komma i jeansen som jag hade före jul. Nu kan jag det och mår mycket bättre, utan att ha gjort några försakningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter