fredag 22 januari 2010

Barnäktenskap, drottning Silvia och ärtsoppebyffé

Nää, nu är väl ändå måtet rågat! I dagens HD läser jag "Barnäktenskap ska inte rättfärdigas". En 12-årig saudisk flicka har blivit bortgift med en 68 år äldre man. Denne 80-årige gubbe gifter sig med ett litet flickebarn som utan vidare skulle kunna vara hans barn-barns-barn. Hur tänker han? I andra delar av världen kallas detta pedofili.

Kära drottning Silvia här har du en viktig mission att fylla, du som är barnens beskyddare. Och om du tar tag i det här så kan du väl också lägga ett ord för att kvinnor ska få motionera. Fast, egentligen så tror jag inte att Silvia läser min blogg. Men någon kan väl kanske tipsa henne?

Dagen har för övrigt gått åt till inköp och matlagning. Vi ska ha våra vänner på ärtsoppebyffé med varm punch här i morgon. Jag har kokat magert rimmat fläsk, köttkorv från Per i Viken och rimmade gristungor till maken, han älskar detta pålägg. Jag tog även fram en bit kassler från frysen. Spadet från köttet och korvarna silade jag och kokte upp tillsammans. Sedan kokte jag de blötlagda ärtorna, en stor gul lök och en stor morot som jag tärnat ner i småbitar, i spadet och fyllde på med vatten. Förutom timjan hade jag även i lite rosmarin. Det blev gott.
Till förrätt ska vi ha små snittar med olika sorters sill.

Efterrätten blir förmodligen pannkakor med hallonsylt och vispgrädde. Tror att de förväntar sig det. Ska man ändå fördärva sig så kan man ju göra det rejält. Skulle någon behöva inta ryggläge efter maten så går det bra.

Lena erbjöd sig att baka en kaka till kaffet och det är jag tacksam för. Hon skulle baka en Silviakaka som är en mycket lätt och fluffig sockerkaka med glasyr och kokos. Den är säkert oemotståndlig.

Nu är maken i faggorna så jag ska slå upp fredagswhiskeyn till honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter