onsdag 30 september 2009

Livsfarlig medicin?

Var har jag hållt hus?
Jo, det har varit mycket nu. Det började redan sent på fredagen och hela helgen låg jag sedan mer eller mindre för ankar. En elak bacill slog till och gjorde att jag fick tillbringa en hel del tid på toaletten. Dessutom hade jag huvudvärk och yrsel. Tråkigt för maken, han fick handgripligen vara mitt stöd.

I måndags åkte jag in på akuten på grund av yrsel, illamående och svaghet i vänster arm och ben. Jag fick stanna två nätter. Under den tiden blev jag grundligt undersökt, jag blev skiktröntgad och mina halskärl och mitt hjärta undersöktes med ultraljud. Man såg inga större tecken på stroke (nähä, men en liten då?) men misstänker ändå att det varit en övergående syrebrist i hjärnan. Alla prover var bra, även kolestorolet och blodtrycket. Så jag ska ta de små hjärtformade tabletterna Trombyl. Men jag har också fått recept på annan (nya på maknaden) medicin. Läkaren uppmanade mig att inte läsa bipacksedeln förrän efter ett tag!?
Det skulle han naturligtvis inte ha sagt, för det första jag gjorde var ju att läsa dem (två stycken).

Medicinen jag skulle ta kan ge upphov till en sjukdom i skelettmuskulaturen (myopati). I sällsynta fall kan den även ge upphov till allvarliga muskelproblem som kan orsaka nedsatt njurfunktion (rabdomyolys). Risken att drabbas av muskelsjukdom/muskelsönderfall är större tillsammans med vissa läkemedel och om man konsumerar alkohol regelbundet (vad räknas som regelbundet?) och intar grapefrukt. Det är vanligt, sa doktorn, att man får huvudvärk av den här nya medicinen, men då kan du bara ta ett par panodil! Det kan hända att läkaren vill ta blodprov för att kontrollera att lever och muskler fungerar som de ska (!) allt enligt bipacksedeln. Namnet på medicinen? Det tänker jag inte tala om, vill verkligen inte skrämma upp andra som eventuellt tar, eller blir ordinerad dessa. Ska jag ta den här nya blodförtunnande medicinen? NEJ, NEJ, NEJ!!!

Eftersom alla mina värden är bra och inget onormalt syntes på skiktröntgen och vid ultraljudsundersökningen, så tänker jag hålla mig till Trombyl. Dessutom kommer jag även i fortsättningen att äta min halva blodgrapefrukt till frukost, även den är blodförtunnande (det är därför den inte får ätas tillsammans med den nya medicinen), och dricka vin till maten, både fredag, lördag och söndag. Enligt läkaren var det inte fel att ta ett glas vin varje dag - men det motsäger ju vad jag läste på bipacksedeln!

Det är inte lätt att vara människa. Så sant, så sant. Just nu kommer jag inte ihåg vem det var som sa det.

När jag kom hem ifrån sjukhuset idag bakade jag godisbrödet. Nu sitter jag här och njuter en skiva till en kopp grönt te.
Sent i eftermiddags såg himlen ut så här straxs innan det började regna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter